blog03 art

OVER DE LICHAAMSTAAL VAN..... FEMKE HALSEMA

een 8+ met griffel van de juf;-)

Femke op hoge hakken vond ik een heel goed idee. Verderop vertel ik waarom.

In de voorstelling ‘Een vrij land’ onderzoekt Femke Halsema of wij reden hebben om trots te zijn op ons land. Wat is onze identiteit? En is er zoiets als een Nederlandse cultuur? Haar boodschap is een zeer positieve: we doen het veel minder slecht dan we denken te voelen. En dat laat ze, gedurende de avond, in vele vormen zien.

De routine-valkuil
In het begin schrok ik eerlijk gezegd een beetje van de ingestudeerde toon van Femke.
Gelukkig veranderde dat na korte tijd in meer spontaan klinkend maar hier heb je wel direct het gevaar te pakken van een volledig gescripte tekst én dezelfde tekst meerdere malen moeten uitspreken: het gaat, voordat je er erg in hebt, ingestudeerd en vlak klinken: de routine-valkuil.

Professionele artiesten (de goede onder hen) kunnen door hun ervaring en techiekbeheersing avond aan avond optreden zonder aan kracht te verliezen.
Bij niet-professionele artiesten komt altijd het gevaar om de hoek kijken van ‘op de automatische piloot’ gaan draaien.
Het natuurlijke, de authenticiteit en spontaniteit gaan er vanaf en dat draagt meestal niet bij aan geloofwaardigheid.

Ik dacht heel even dat Femke in deze valkuil was getrapt maar ze kwam alsnog snel in haar verhaal en dan wil je haar blijven volgen, anderhalf uur lang.

De specifieke lichaamstaal van Femke
Ze is duidelijk iemand die zich op haar gemak voelt voor een publiek.
Buiten dat ze af en toe haar haar onnodig uit de weg veegt en kleine rukjes aan haar rok geeft die nergens voor nodig zijn, heeft ze geen dingen die opvallen als ongemakkelijk of afleidend.
Af en toe heeft ze korte momenten dat ze ineens wat meer stappen heen en weer of voor en achteruit maakt. Klein, kort en snel. Misschien zijn dat voor haar de ietwat meer onzekere gedeelten in de tekst?
Zou kunnen, zo werkt het vaak: onrustig bewegen kan een teken zijn van onzekerheid, twijfel. Maar eerlijk gezegd is dat in haar geval op geen enkele andere manier merkbaar dus het kan ook zomaar een gewoonte zijn.

Verder zijn haar bewegingen namelijk allemaal heel natuurlijk en meestal ook functioneel. Bovendien straalt ze rust uit.

Positief venijn
Een prettige rustige spreker dus. Misschien vond ik het over het algemeen nog wel iets té rustig.
Ik miste een beetje het scherpe, vurige. De ‘pit’, het positieve ‘venijn’ dat je van haar kent wanneer ze in debatten zat, Natuurlijk is de setting nu compleet anders maar ik vond het toch allemaal iets té rustig, te comfortabel. Zowel inhoudelijk, hoewel een positieve boodschap heel lekker is;-) maar ook qua energie.

En hier hebben we dan meteen de reden voor mijn eerste opmerking: door de mate van energie ben ik blij dat ze heeft gekozen voor die hoge hakken.
Niet om esthetische redenen maar puur omdat het dragen van hoge hakken je gewichtsverdeling beïnvloedt. Het dwingt je meer op de voorvoet te staan. En dit resulteert, door de meer actieve houding, in meer energie, een grotere alertheid.

Kort door de bocht gezegd: Gewicht meer op de voorvoet: hoger in energie.
Bij een stresssituatie waarbij iemand hyper wordt is dat juist niet handig maar bij een lage energie of wanneer het gevaar van de routine valkuil dreigt kan een extra energie boost juist wel eens goed werken.

Sterk
Natuurlijk is er ook over de staging nagedacht en zijn er afspraken gemaakt.
Er zijn drie hoofdposities op het podium: een hoge kruk waar ze soms half op zit en een maal, bij een ‘onderonsje’ met het publiek, helemaal op klimt zodat haar voeten meisjesachtig van de vloer zijn. Rechts een klein verhoginkje met tafel, stoel en glaasje water. Naar deze positie gaat ze meestal wanneer de filmpjes worden vertoond. Soms zittend, soms staand, net als het publiek, kijkend naar de film. Het midden van het podium gebruikt ze om de zaal frontaal toe te spreken. Ik vind haar hier op haar sterkst. Misschien ook omdat de teksten daarop zijn uitgezocht? De statements komen hier.

Rook en vlekken
Wat ook nog opvalt is dat er wel erg veel beelden à la powerpoint bij worden vertoond.
Van mij zouden het er minder mogen zijn en dan het liefst ook nog zonder dat ‘hippe’ effectje. Na de derde keer heb je de truc wel door van het langzaam verschijnen van een foto door middel van oplossende rook of vlekken die verdwijnen.
Maar vooral leidt dit specifieke effect extra lang de aandacht af van de spreker en dat lijkt me in het geval van Femke echt niet nodig. Liever blijf ik bij haar met mijn aandacht in plaats van heel lang naar een scherm te moeten staren omdat het bedoelde beeld maar op zich laat wachten.

Veel zinnigs
Kortom; het kost Femke weinig moeite om ons anderhalf uur lang te boeien.
Wanneer ze het iets spannender zou maken voor zichzelf en het publiek zou het allemaal nóg iets krachtiger binnenkomen en langer blijven hangen. Dat is zeker de moeite waard want ze heeft duidelijk veel zinnigs te vertellen.

Hoe kom JIJ over op een podium?

OVER DE LICHAAMSTAAL VAN.....


"OVER DE LICHAAMSTAAL VAN....." is een column waarin ik de lichaamstaal van een bekende persoon analyseer. Dit doe ik naar aanleiding van een lezing, presentatie, voorstelling, tentoonstelling, etc.

Wil je direct een afspraak maken, of eerst meer informatie?
Neem contact met me op.