art

OVER DE LICHAAMSTAAL VAN..... ERIK SCHERDER

een 10 met griffel en een zoen van de juf;-)

Waarom hangen wij toch allemaal massaal aan de lippen van hoogleraar neuropsychologie en bewegingswetenschappen Erik Scherder?
Natuurlijk, zijn onderwerp spreekt ons aan: de fascinerende relatie en samenwerking tussen muziek, beweging en ons brein. Maar alleen een goed onderwerp is nooit voldoende voor een ademloos publiek.
Er moet méér zijn.

Ik heb Scherder eens live zien spreken en meerdere malen in een masterclass op tv of online gezien en er vallen mij dan een aantal dingen op die hij, bewust of onbewust, inzet om zijn verhaal zo goed binnen te laten komen. Leerzaam voor alle sprekers.


Inkopper

Een inkopper is dat Scherder volledig boven de stof staat. Hij IS bijna zijn verhaal en maakt er zijn missie van om ons als publiek iets te leren en misschien zelfs een gelukkiger mens te laten worden.

Belangrijk hierin is natuurlijk dat Scherder simpele taal gebruikt om een ingewikkeld onderwerp begrijpelijk te maken; hij geeft alleen de noodzakelijke uitleg die wij nodig hebben om datgene wat hij wil zeggen te begrijpen. Hij legt de gebruikte technisch termen uit en blijft die ook herhalen. Beelden maken het geheel nog inzichtelijker voor ons en de aansprekende filmpjes ontroeren altijd.
Dat allemaal maakt dat we het onderwerp kunnen blijven volgen en begrijpen.


Nu even reageren hoor!

Opvallend is dat Scherder veel vragen stelt aan het publiek zoals: “weet u dat….?”
“Heeft u zin in…?” “Vindt u het helder als ik dat zo zeg?”
Hij spreekt daarmee het publiek direct aan maar dan in net iets andere bewoordingen als gebruikelijk waardoor het een persoonlijke vraag van hem lijkt te zijn.
Ook gebruikt hij regelmatig een grappige zin, snel en spontaan klinkend uitgesproken, zoals: “U moet nu even reageren hoor!” of “Nu moet u wel enthousiast reageren.” Het publiek reageert daar direct op. Eigenlijk vraagt hij ze gewoon om aandacht en bevestiging maar door het op zo’n grappige en directe manier te vragen is het moeilijk te negeren.

Wat heel goed werkt is dat hij voortdurend zijn eigen enthousiasme uit. Niet alleen door zijn taalgebruik en zijn levendige en afwisselende toon. Maar ook door zijn persoonlijke betrokkenheid en enthousiasme letterlijk te benoemen. “Hier kan ik nu zo enthousiast van raken!” “Dáar kan ik nu een nacht van wakker liggen.”
Heel persoonlijk maakt hij het daar weer mee en je gaat het hem bijna gunnen dat hij ons ook allemaal zo enthousiast krijgt.


Congruent hipje
Over de specifieke lichaamstaal van Scherder is niet zoveel meer te zeggen dan dat het volledig congruent is met wat hij op welk moment dan ook vertelt.
Al zijn bewegingen zijn eigenlijk functioneel: spreekt hij over snel lopen dan loopt hij snel over het podium. Spreekt hij over moeilijk uit een stoel kunnen komen, staat hij moeizaam op als een oude man. Hij past zijn bewegingen, zijn stemgeluid en tempo volledig aan aan zijn tekst. Heel natuurlijk en totaal niet ‘gemaakt’. Zelfs op het moment dat hij bovenop een tafel klimt is het functioneel: we moeten hem nu eenmaal voluit kunnen zien wanneer hij iets voor gaat doen: Scherder zet alles in voor zijn missie en wij gaan daarom graag met hem mee.
Op een rustige manier versterkt hij ook met zijn armen zijn woorden door middel van gebaren en soms beeldt hij het zelfs letterlijk uit.
Hij maakt ook veel grote bewegingen met beide armen, spreidt ze vaak wijd uit. Dat past altijd heel natuurlijk bij zijn tekst. Behalve af en toe wanneer hij dat doet om de zaal aan te spreken (“welkom!” “geweldig dat u er bent!”). Die keren lijkt het anders: staccato en ietwat gemaakt maar ook weer kinderlijk enthousiast, bijna aandoenlijk, waardoor het toch weer geloofwaardig is.
Soms komt zijn enthousiasme zelfs tot uiting in een koddig ‘hipje' waarbij hij zijn hele gewicht even omhoog gooit. Een kleine beweging opwaarts, vaak nog met een opwaartse armbeweging en een hogere stem. Bijna alsof hij het hele publiek mee op wil tillen in zijn enthousiasme.


Suspense
Wat ik mooi vind zijn de grote bewegingen die hij even stevig maar rustig aanhoudt. Een groot gebaar waarbij hij zijn armen opent en dit vasthoudt terwijl hij door blijft spreken. Hij houdt daarmee niet alleen een gebaar vast maar ook een beetje ons: onze aandacht. Een soort suspense moment, een spanningsboog, weer met het gevolg dat we ‘erbij’ willen blijven.
Verder staat hij regelmatig, vooral in het begin, nonchalant met één hand in een zak, alles behalve een stijve wetenschapper; meer een vriend waarmee je een borrel drinkt en die volkomen op z’n gemak is en jou ook graag op je gemak wil stellen.


Heen en weer
Ook maakt hij veel gebruik van het gehele podium. Loopt voortdurend heen en weer tussen het beeldscherm en het publiek. Hij komt daarbij steeds weer naar ons toe, zoekt telkens weer contact met ons. Voelt betrokken aan.
Dit doet hij ook naar de rechter en linkerzijde van het publiek. Hij spreekt niet alleen afwisselend naar links, rechts en recht naar voren, hij loopt er ook letterlijk naartoe. Spreekt ons echt aan. Dit maakt het geheel heel interactief en energiek. Wij als publiek nemen die energie én de aandacht en focus als het ware over.


Dàt is het
En dat is waarschijnlijk precies waardoor hij zo sterk is als spreker: Hij pakt ons door zijn eigen aandacht en focus vast en laat ons niet meer los. Hij gebruikt daarvoor zijn energie die hij geen seconde laat zakken. Een energie waarop wij als publiek meeliften want dat voelt zo lekker.


En wat kun jij hiermee?
- Boven de stof staan
- ‘Het verhaal over de bühne krijgen' als missie/passie
- Toegesneden uitleg en taalgebruik
- Alleen functionele beelden die écht iets toevoegen
- Blijf bij je eigen ‘bewegingstaal’: beweeg authentiek, functioneel en congruent
- Interactie met het publiek op een voor jou passende manier, niet omdat het ‘zo hoort’.
- Je eigen passie en enthousiasme kun je ook eens letterlijk benoemen, weer op een voor jou passende manier.
- Besef dat je als spreker de energie van je publiek bepaalt, wat jij bent en uitstraalt (bewust én onbewust) neemt het publiek over.



Wil je ook eens een congruentie-check op jouw lichaamstaal en het publiek laten meeliften op jouw energie? Maak dan nu een SPEECH-date!

OVER DE LICHAAMSTAAL VAN.....


"OVER DE LICHAAMSTAAL VAN....." is een column waarin ik de lichaamstaal van een bekende persoon analyseer. Dit doe ik naar aanleiding van een lezing, presentatie, voorstelling, tentoonstelling, etc.

Wil je direct een afspraak maken, of eerst meer informatie?
Neem contact met me op.